1 mei 2013

Dag 58 en 59: Koh Rong Samloen

Dag 58:
Er staan 4 duikjes op het programma de komende 2 dagen dus om kwart over zeven, in de ochtend, al aangekomen bij de duikschool. Hier de rugzakken achtergelaten en met de kleine tasjes in de tuktuk gestapt richting de haven. Hier voor de kust liggen verschillende eilanden en Koh Rong Samloen, waar wij naar toe gaan om eens te kijken wat er onder water te beleven valt, ligt op ongeveer 2,5 uur varen vanuit Sihanouk Ville.
Hier aangekomen hebben we alvast wat spullen naar het huisje gebracht waar we ook zullen overnachten en zijn daarna weer naar het dorpje gelopen waar ook de duikschool een plekje heeft. Er is hier op dit eiland geen verkeer, er zijn geen wegen, alleen smalle zandpaden en één klein vissersdorpje met ongeveer 20 huisjes en geen stroom, alleen tussen 18.00 en 23.00 uur.
Daarna hebben we ons weer gemeld en zijn de duikspullen verzameld. Er wordt gedoken rond het eiland wat hier aan de overkant ligt en wat ook enigszins beschermd gebied is. Er mag hier, op bepaalde plaatsen, alleen door de lokale vissers gevist worden en zo wordt gehoopt dat de duikstekken hier beter gaan worden. Op het eiland zijn ook bijna 30 vrijwilligers die hier mee bezig zijn en iedere dag 'vissen tellen'.
Het duiken is hier oké, niet heel spannend, maar nu zijn wij natuurlijk al best verwend, maar we hebben hier toch leuke dingen gezien waaronder weer verschillende soorten slakjes. Ook zijn de grote sponzen hier opvallend net als de onwaarschijnlijke watertemperatuur van 31 graden. Het zicht is wat matig, een meter of 8.
's Avonds natuurlijk eerst zonsondergangfoto's gemaakt bij het huisje en daarna zijn we bij de duikschool een hapje gaan eten en zijn met wat jongelui nog naar het strand gegaan met een drankje om naar hun kampvuur te kijken.

Dag 59:
Om half 11 stond de eerste duik weer gepland, dus we konden het lekker rustig aan doen. We kregen nog een van de honden die hier los lopen op bezoek toen we een pak koekjes open hadden gemaakt, dus die hebben we maar gedeeld met de hond die vervolgens lekker op het terras bleef liggen. Ontbijtje genuttigd bij de duikschool en de duikspullen weer opgebouwd en naar de boot gebracht. Hetzelfde als de vorige dag, zicht rond de 8 meter en Bas heeft gewoon lekker in zijn t-shirt gedoken. Karen nog wel in een 3mm shorty. Weer leuk gedoken, veel mooie begroeiing, pufferfish, batfish, een paar roggen, school makrelen en veel jong, klein spul en natuurlijk weer wat slakjes. ( die vinden wij leuk)
Na de lunch duik 4 gemaakt, weer een lange, ze kijken hier niet zo op de tijd, alle duiken zijn langer dan een uur want de duiken zijn niet diep, max. 14 m dus duiktijden zijn bijna oneindig. Het is dat Karen het na 81 minuten wel gezien had, ondanks de nog 90 bar lucht in de tank, en we toch maar een einde hebben gemaakt aan de duik.
Alles weer netjes achter gelaten en weer met de boot 2,5 uur gevaren naar Sihanouk Ville. Uiteraard weer lekker gegeten in een, voor de verandering, Mexicaans restaurant en daarna nog een afzakkertje op het strand. En natuurlijk weer op tijd terug richting de hotelkamer want we liepen weer 2 dagen achter met ons blog.