7 mei 2013

Dag 65: Battambang

Na weer een goed ontbijt stond Mr. Nith, de tuktuk-meneer, al weer op ons te wachten. Eerst bracht hij ons naar de oude Pepsi-fabriek. Die is al jaren gesloten, maar alles zou zijn achtergelaten met zelfs nog flesjes in kratten. Nu is de fabriek blijkbaar verkocht en hermetisch afgesloten dus wij hebben alleen de buitenkant gezien. Hierna zijn we via kleine weggetjes bij Wat Somrong Knong terecht gekomen. Hier zijn ook weer veel mensen vermoord in de Pol Pot periode en dus ook hier weer een monument met botten.
Er staan hier ook 2 tempels en verschillende stupa's. Mr. Nith heeft een uitgebreid verhaal gedaan en vervolgens zijn we weer in de tuktuk geklommen. Onderweg zijn we nog gestopt bij wat vrouwtjes die Bamboo-rice sticks maakten. Ze vullen een stukje bamboe met rijst, bonen en iets zoets en zetten deze dan op een houtskoolvuurtje. Het eindresultaat was best lekker. Ook nog even gekeken bij gedroogde mango-dingen en rijstkoeken voor de verse loempia's. Alles ligt langs de weg, open en bloot in de zon te drogen. Dit hebben we niet geproefd.
Na weer een mooi ritje door de dorpjes langs de rivier kwamen we bij Prasat Ek Phnom, een tempel uit de 11de eeuw. Hier is ook nog heel wat werk aan de winkel willen ze dit weer een beetje veilig maken. Je mag wel overal in en op klimmen, maar overal bordjes 'danger'.
Voor deze oude tempel hebben ze nog een nieuwe gebouwd.
Verder staat er op de hoek een alleraardigst vrouwtje muizen te frituren, of gedroogd is ook een optie. Heb je daar geen zin in, dan had ze ook nog torren in de aanbieding. Wij hebben alles overgeslagen.
Op de terugweg nog bij een 'fishpaste'-'fabriek' gestopt. Het is dat er nog geen geur bij de foto's kan, het stonk hier echt ontzettend. Ze leggen alles te drogen op matten in de zon. En binnen staan bakken met allerlei vissenonderdelen. En hier wordt dan een pasta van gemaakt die gebruikt wordt om mee te koken.
Wij hebben een kilo gekocht, jullie krijgen allemaal een beetje via de post.
's Middags nog een beetje aan het zwembad gehangen van het zusterhotel, waar uiteraard wel een financiële vergoeding tegenover stond.
Tijdens het avondeten barstte weer een half uurtje een tropische bui los, maar wij hebben het dus droog gehouden en ons weer prima vermaakt vandaag.
Fishpaste wordt toch niet gestuurd, te hoge kosten voor het verschepen....