12 juni 2013

Dag 101: Pak Beng

Wekkertje om half 7 zodat we nog tijd genoeg hebben om een broodje te halen. We gaan vandaag met de boot richting de grens met Thailand en het eerste deel van de trip gaat tot Pak Beng, waar we gaan overnachten.
Bas voor de laatste keer naar 'ons' mannetje gelopen voor de broodjes, staat op kwart over 7 al een tuktuk mannetje met 2 toeristen in de kar op ons te wachten. Iets te vroeg, we zouden pas om 7.40 uur opgehaald worden! Snel de laatste rekening bij het hotel betaald, moesten de eigenaar nog wakker maken, en in de kar. De andere toeristen die we op moesten halen waren ook nog niet klaar, hadden ook 7.40 uur doorgekregen. Uiteindelijk toch allemaal in de tuktuk op weg naar de haven. Hier aangekomen verloopt alles erg vlotjes en de boot is een stuk comfortabeler dan we hadden verwacht. Busbankjes staan op balkjes geschroefd en staan 2 aan 2 om tafeltjes. We vertrekken om 8.45 uur en rekenen op zo'n 7 uur varen.
De omgeving van de Mekong is prachtig, vooral veel natuur met af en toe een klein dorpje of wat hutjes op de oever. Nu is het alleen wel lang om 7 uur naar de omgeving te kijken, dus dat is ook een muziekje luisteren en een dutje doen.
Onderweg wordt er een aantal keer kort langs de kant gestopt om wat mensen bij hun dorpjes af te zetten, maar het lijkt allemaal vlot te verlopen.
Uiteindelijk duurde deze reus 9,5 uur, zonder dat we echt ergens vertraging hebben opgelopen, ze vertellen hier gewoon nooit precies hoe lang iets gaat duren, en zijn we in het kleine plaatsje Pak Beng aangekomen. Dit ligt echt in de middle van niks en morgen deel 2 van de bootreis richting de grens.