17 juni 2013

Dag 104 t/m 106 The Gibbon Experience

Hier keken we al een tijdje naar uit, sinds we de 'Gibbon Experience' geboekt hadden.
De eerste dag hebben we ons netjes op tijd gemeld bij het kantoor, hebben de andere mensen ontmoet die op dezelfde tour gingen en hebben eerst de safety instructions video bekeken. Vervolgens met een klein rugzakje in de pick-up gestapt om eerst zo'n 60km verderop een afslag te nemen. Hier gingen we met een dirtroad verder de binnenlanden in.
Bij een klein dorpje werden we uitgeladen en liepen met ons groepje van 8 en de gidsen de bossen in. Vooral veel bergop, erg warm, dus regelmatig een drinkpauze en uitrustpauze, want het was best vermoeiend om met deze hoge temperaturen vooral bergop te lopen. Na een goed uur wandeltijd kwamen we bij een paar hutjes waar we allemaal een klimgordel kregen voor de ziplinen. De eerste zipline was niet veel verder. Om de beurt, met aan beide kanten een gids, zipten we door de jungle. Ook het geluid van de lijnen maakt dat het een nog sensationelere belevenis wordt. Op sommige plaatsen kun je op en neer zippen, natuurlijk wel tussendoor even omhoog lopen en dat hebben we uiteraard gedaan. Je 'vliegt' zo hoog boven de bomen over de dalen heen.
Uiteindelijk zo'n 10x gezipt voordat we ons treehouse zijn binnengezipt.
Hoog in een boom, alleen er in en er uit door de ziplijnen te gebruiken, open badkamer bij het ziplijnplatform en boven één grote leefruimte met een klein keukentje, grote ronde tafel met kleine krukjes waar we allemaal tegelijk aan konden eten en 8 matrassen, twee aan twee, met een klamboe, kussens, dekbedjes, sloop, dus helemaal compleet.
Op de afgesproken etenstijd kwam er een dame met potjes aangezipt om ons eten te brengen en later op de avond kwam de gids nog een keer om thee en koffie te brengen.
Heerlijk gedoucht, genoten van het prachtige uitzicht op het toilet en redelijk geslapen want alle geluiden zijn toch wel onbekend.
De volgende ochtend vroeg op, rond 6 uur, om te kijken of we gibbons zagen, maar helaas, we hebben ze zelfs niet gehoord. We weten dat de kans om ze te zien niet heel groot is, maar stiekum hopen we er natuurlijk wel op. Eerst werd er weer koffie en thee binnen gezipt en een uurtje later het ontbijt. Daarna stonden we weer te popelen om op stap te gaan. Het enige nadeel was dat het laatste stuk naar 'ons' treehouse, nummer 7,  bergaf was en nu dus eerst een steile, vrij lange beklimming gedaan moest worden. Maar na een flinke wandeling en wat ziplinen kwamen we bij treehouse 5. Hier was de langste zipline, 500 meter, erg indrukwekkend. Ook een heel mooi treehouse, erg hoog en hier kon je met 3 ziplijnen een grote ronde zippen. Daarna weer terug naar 7 voor onze lunch.
Na de lunch zijn we naar 1 gegaan, weer eerst de hele steile beklimming en Karen twijfelde even een beetje, maar na weer de nodige ziplinen en mooi uitzichten zipten we huis 1 binnen. Hier hebben we een tijdje gezeten en Karen zat bij de gids om te vragen of ze al wat vooruit zou gaan omdat ze niet zo snel bergop ging, toen de gids 2 gibbons zag. Snel de anderen gehaald, niet geroepen natuurlijk, en nog wel een uur naar de gibbons zitten kijken. Ze zitten alleen echt in de bomen en af en toe zagen we ze bewegen en verplaatsen, maar zo snel en te ver weg voor een fatsoenlijke foto. Weer terug gewandeld en gezipt en bedacht hoe we het nieuws van de gibbons aan het meisje wat achtergebleven was in de hut konden vertellen. Dat bleek niet nodig, zij had bij ons huis ook gibbons gezien en die waren zelfs dichterbij dan die 2 die wij hadden gezien. 's Avonds werd er weer eten binnen gezipt en na het eten weer koffie en thee. Helemaal fantastisch! Om 21.00 uur lagen we allemaal uitgeteld op bed.
De laatste ochtend. Bas en 2 anderen al vroeg op en rond 6.00 uur zagen zij de gibbons weer. Karen snel wakker gemaakt en in de vroege ochtend over de railing naar ze zitten kijken. Je ziet ze niet de hele tijd, maar omdat je weet waar ze zitten zie je ze als ze bewegen. De gidsen hadden ze ook al gehoord, de gibbons 'zingen' 's ochtends vroeg en kwamen ook al rond 6.15 uur aangezipt om met ons naar de gibbons te kijken. Om een uur of 7 zagen we ze niet meer, zijn thee gaan drinken, langzaam alvast weer alles in gaan pakken, ontbijtje werd weer binnen gezipt en om 9.00 uur waren we weer klaar om te vertrekken. De laatste keer de steile helling op, Karen had met deze wel wat moeite, maar ook bij de 'junction' van lijnen weer lekker in de rondte gezipt. Zij we bijna zo ver om het laatste stuk terug te gaan lopen, ziet de gids weer gibbons. Wij zijn niet meer terug gegaan om te kijken, het werd al veel warmer en 2 dagen door de jungle hiken en zippen kost toch wel erg veel energie.
Na een prima wandeling, nu vooral bergaf, de gordels weer ingeleverd bij de hutjes, verder gewandeld naar het oppikpunt van de pick-up.
Weer aangekomen in Huay Xai hebben we meteen de boot naar Thailand gepakt, duurt 5 minuten varen, en na aan beide zijden een vlotte afhandeling waren we zo uit Laos en in Thailand. Hier werden we direct aangesproken of we de bus wilden halen, die ging om 16.00 uur, ja, dat wilden we wel! Snel in de auto, naar het busstation, snel in de bus welke bijna onmiddellijk vertrok. Om 18.30 uur kwamen we aan in Chiang Rai. Naar het hotel, douchen, eten en het verhaal van de afgelopen drie fantastische dagen opgeschreven.
Geen woorden voor, maar onvergetelijk.