20 juni 2013

Dag 109: Chiang Rai

Graag wilden wij hier nog wat verder naar het noorden, maar omdat dat net te ver is met een brommertje, excursies best duur waren en niet helemaal naar ons zin, hadden we voor vandaag een auto gehuurd via het hotel, dachten we. Om 8.00 uur gemeld bij de receptie, maar die moesten nog bellen naar de verhuurder. Deze kwam om 8.30 uur aan met een auto en een huurcontract in het Thais. We hadden al eerder aangegeven dat we alleen iets tekenen wat we kunnen lezen, maar hij had geen Engelstalig contract en dus geen deal. Wij hier maar op zoek naar een andere verhuurder en rond 9.00 uur was het geregeld en konden we op weg.
Eerst zijn we naar de 'Hall of Opium' geweest, een groots opgezet museum met alle denkbare informatie over opium, de geschiedenis, handel, invloed op het leven, enzovoorts. Ook erg beeldend en afwisselend in presentatievormen, van video tot wassenbeelden, diorama's en nagebouwde VOC schepen waar je doorheen liep tot een gang door een bergdeel die psychedelische taferelen moest voorstellen. Verder heel bizar dat we in dat gigantische pand bijna de enige bezoekers waren. Wel is het ondertussen keihard gaan regenen en bracht een mannetje van het museum ons onder een grote parasol naar een busje om ons terug naar de auto te brengen aan de andere kant van het gebouw. Heel lief!
Daarna zijn we naar de 'Golden Triangle' gereden, het drie-landenpunt van Thailand, Myanmar en Laos.  Ook hebben we hier, heel kort, de grote Boeddha op de foto gezet en zijn we nog naar een viewpoint gereden, maar door het weer was de 'view' wat minder.
Verder gereden naar Mae Sai waar we ineens midden over een overdekte markt reden, wel weer de juiste weg gevonden hadden, lekker binnendoor, maar na enkele kilometers de weg afgesloten was zijn we maar weer omgedraaid en met de hoofdweg richting Doi Tung gereden. Hier hebben we de 'Royal Villa' bezocht, met audiotour, en zijn nog naar de tempel bovenop de heuvel geweest. Daarna weer over de prachtige slingerweg terug richting Chiang Rai.
's Avonds na het avondeten hebben we onszelf nog verwend met lekkere ijsjes.