15 juli 2013

Dag 134: Kanchanaburi

De lunch was gisteren zo goed bevallen dat we vandaag maar weer in Nam Tok zijn gaan lunchen.
Nu lag dit ook handig in de route, want zijn we gisteren met de trein over de bekende Birma-Thailand spoorweg gegaan, vandaag hebben we een deel gewandeld. Om hier te komen hebben we eerst 80 km gebrommerd over een prima, vlotte, doorgaande weg. Bij de Hellfire Pass, wat een van de bekendste delen van de 'Death Railway' is, is een museum waarbij je een deel van de oude treinroute kunt lopen. De rails zelf en de houten bruggen zijn verdwenen maar er is een pad aangelegd die de route van het oude spoor volgt. Verder is er een museum wat ontzettend goed uitgerust is, duidelijke informatie in het Engels, een Nederlandstalig informatieboekje en zelfs een Nederlandstalige audiotour en dit allemaal gratis, alleen borg voor de apparatuur. Tijdens de wandeling kregen we zelfs walkie-talkies mee en er werd zelfs tijdens de wandeling een keer een oproep meegedaan om te vragen hoe ver we waren en of alles nog in orde was. Ook de audiotour was erg uitgebreid met informatie over de plaatsen die je zag en waar je liep maar ook met verhalen van overlevenden. Wij vonden dit museum met de wandeling erg interessant en het is hier ook nog eens erg mooi ondanks de verschrikkelijke geschiedenis.
Hierna was het wel tijd voor lunch en we kwamen weer langs Nam Tok en zijn dus gestopt bij hetzelfde restaurant als gisteren, alleen was de snelheid en service nu optimaal maar waren we ook de enige gasten. Wel zagen we dat de trein weer ongeveer 1,5 uur vertraging had, dus hetzelfde als gisteren, alleen kwamen er nu meer dan 100 scouts uit de trein. Vast voor een weekje kamp want ze hadden allemaal een rugzak of koffertje bij zich.
Na de lunch zijn we nog een keer gestopt bij Tham Kra Sae Station en Cave. De grot stelt niet veel voor, is niet groot maar staat natuurlijk weer een Boeddha-beeld maar om hier te komen moet je een deel over de treinrails lopen en heb je een prachtig uitzicht over het Wampo- viaduct. Hier komen dus ook veel toeristen, zagen we gisteren uit de trein, en wij zijn er dus met de brommer ook nog maar gestopt en hebben nog wat foto's gemaakt van dit viaduct en de spoorlijn.
Daarna weer op weg terug richting Kanchanaburi, helaas begon het wel te regenen en ook best heel hard. Dus het laatste uurtje met de regenjas aan, maar nu is het weer droog hoor.