15 april 2013

Dag 42 en 43: Mekong Delta

Dag 42: 's Ochtends om 8.00 uur verzameld bij een touroperator bijna naast ons hotel voor een trip naar/door de Mekong Delta. Dit is voor ons tevens de weg naar Cambodja omdat deze tour eindigt in Phnom Penh. Eerst wilden we alles zelf regelen met bussen en boten, maar het bleek al snel dat deze optie via een touroperator veel goedkoper was en, voor ons, minder omslachtig.
Maar eerst met de bus vertrokken uit Saigon om na ongeveer 2 uur in My Tho aan te komen. Hier zijn we eerst met de boot naar een kokosnoten'fabriek' geweest waar ze allerlei snoepjes maken van kokos maar ook kokoswijn. Vervolgens zijn we een klein stukje met een paardenkarretje naar een dorpje gereden waar we nog een klein rondje hebben gelopen.
Na de lunch, op weer een ander eilandje met ook een krododillen'farm' (ze hadden een stuk of 12 krodillen) zijn we met de boot naar weer een ander eilandje gevaren, daar zijn we overgestapt in een kleine roeiboot en door een smal zijriviertje naar een fruitplantage gevaren. Hier hebben we veel soorten lokaal fruit geproefd, onder het genot van traditionele zang. Ook nog een kopje thee en even later weer een kopje thee maar toen met honing omdat we bij bijenkorven waren aangekomen. Dit was allemaal erg leuk en lekker en het viel ons mee dat ze niet aandrongen om het een of ander te kopen.
Na dit alles zijn we met de bus naar Can Tho gebracht voor avondeten en de overnachting.

Dag 43: Weer op tijd op, want we vertrokken om 7.00 uur naar de boot die ons naar de Floating Market van Cai Rang bracht. Dit is de grootste in dit gebied, maar vooral bedoeld voor de groothandel, er wordt hier niet per stuk verkocht. Je ziet dus de grote boten met aan een bamboestok de producten die ze verkopen en kleinere bootjes tussendoor die handel zoeken voor het dorp of de markt maar dus wel veel van hetzelfde in één keer kopen.
We mochten nog op een ananasboot en hier werd uiteraard wel per stuk aan de ons, de tourist, verkocht.
Hierna nog bij een rijstnoodle'fabriek' gestopt en gekeken hoe dit gemaakt wordt.
Hierna zijn we terug gevaren naar Can Tho voor de lunch en de bustransfer naar Chau Doc.In Chau Doc aangekomen, zijn we nog achterop een brommer bij wat lokale bevolking naar een tempel gereden die op en heuvel ligt. Hier heb je een mooi uitzicht over de rijstvelden en Cambodja, maar dan moet het wel helder zijn. Wij hadden wat bewolking, maar toch nog een leuke uitstap. Zeker omdat we dit niet wisten en bij aankomst van het hotel gevraagd werd of we dit wilden doen en het zat bij de prijs in. Hollanders als wij zijn, doen we dat dan natuurlijk. Nog een stuk langs de Mekong rivier gewandeld en op een drijvend restaurant een hapje gegeten. Nu nog even een stukje typen, douchen en slapen, want morgen moeten we op tijd op (6.00 uur) en hopen dat we Cambodja in mogen.

1. Hoi Karen & Bas,
    Wat mooie allemaal. Hier gaat alles goed. Jullie huis staat mooi in het zonnetje.