11 april 2013

Dag 39: Saigon

Na een goede nachtrust zijn we op verkenning gegaan in Saigon, ook wel HCMC, Ho Chi Minh City, maar dat is zo lastig om te typen. Ze gebruiken hier beide namen, dus dan kiezen we voor de makkelijkste. Met de lonely bible in de hand op stap gegaan naar allereerst naar een standbeeld van Ho Chi Minh en 'the People's Committee Building'. Hier de gebruikelijke toeristenfoto's gemaakt en daarna even afgekoeld in een van de aanwezige shoppingmalls. Ook voor het eerst op deze reis dat deze er zijn met alle, voor ons veel te dure, grote merken. Zal voor ons hooguit een Gucci-shirt van de markt worden.
Dan weer door met de route naar de Notre Dame Cathedral. Deze was open tot 11.00 uur en wij waren en natuurlijk om 11.05 uur want dat hadden we niet opgezocht.... Hiernaast zit her Central Post Office, ontworpen door Gustaf Eiffel, en best leuk om ook even in te gaan en wat foto's te maken.
Daarna weer tijd om af te koelen, dus weer een shoppingmall in, en nee, we hebben niets gekocht.
Veel bezienswaardigheden zijn tussen de middag dicht, dus was het ook voor ons tijd om een broodje te scoren. Een vrouwtje met een kraampje gevonden, had ze alleen duistere vleeswaren. Wij dus maar even in de supermarkt smeerkaas gehaald, dit aan dat vrouwtje gegeven en samen met wat sla op een broodje laten doen. Dat vrouwtje vond het zelf ook wel erg grappig en we hoefden ook maar zo'n €0,40 af te rekenen voor de broodjes en de sla en het smeren. Dit met een frisje in het park op zitten eten en om 13.00 uur startklaar om naar het 'Reunification Palace' te gaan. Entree kost €1,20 op en daar zit dan zelfs een uur een gratis gids bij in, wij hebben ons dus maar aangesloten bij een gids. Krijg je toch wat meer uitleg en zie je de belangrijkste dingen.
Hierna 2 straten verder naar het 'War Remnants Museum' geheel gewijd aan de 'American War' wat wij de Vietnam-oorlog zouden noemen. Hier kijken ze er natuurlijk vanaf de andere kant tegen aan. Hier staan nog Amerikaanse tanks, vliegtuigen, wapens, ed. Verder zijn binnen verschillende zalen ingericht met foto's die niets tot de verbeelding overlaten, zitten erg gruwelijke tussen. Het was heel erg stil binnen....
Ook hebben we de Mariammam Hindu tempel gezien, maar hier zijn we alleen langs gelopen en hebben we nog rondgedwaald in de overdekte Ben Thanh Market, waar ze bij ieder kraampje vragen of je iets wil kopen. Ook nog naar de lokale straatmarkt van Ton That Dam geweest en hierna met een bocht je weer terug richting de straat van ons hotel. Overal zie je de hoge Bitexco Financial Tower maar wij vonden de entreeprijs een beetje te hoog om alleen maar een wijds uitzicht te hebben. Wij hebben ervoor gekozen nog maar een drankje te pakken op een terrasje.
Zeker weer wat anders om weer eens in zo'n grote stad rond te wandelen.